دبیرستان آیت الله طالقانی ۱ ناحیه دو خرم آباد

اطلاع رسانی- ارتباط دانش آموزان و دبیران با دبیرستان و...

دبیرستان آیت الله طالقانی ۱ ناحیه دو خرم آباد

اطلاع رسانی- ارتباط دانش آموزان و دبیران با دبیرستان و...

دلیل این تنوع بی‌نظیر در رنگ‌های پاییزی

ا آغاز پاییز، رنگ برگ‌های اغلب درختان از سبز به زرد و قرمز تغییر می‌کند. آیا می‌دانید که دلیل این تنوع بی‌نظیر در رنگ‌های پاییزی چیست و چرا این رنگ‌ها در مناطق مختلف متفاوت است؟


محمود حاج‌زمان: منطقه پامرانیا در لهستان به دلیل جنگل‌های انبوهی شهرت دارد که سرشار از دریاچه‌ها و رودخانه‌های پیچ در پیچ است. عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید، پاییز زیبای این جنگل‌ها را نشان می‌دهد. در حالی‌که درختان غان به رنگ زرد و درختان راش به رنگ قرمز در می‌آیند، درختان کاج کماکان سبز باقی مانده‌اند.
به گزارش نیوساینتیست، رنگ سبز ناشی از رنگدانه کلروفیل است. زمانی‌که برگ‌ها در پاییز می‌میرند، میزان کلروفیل کاهش می‌یابد و رنگدانه‌های زرد و نارنجی موجود قابل مشاهده می‌شوند. بسیاری از درختان در این موقع رنگدانه قرمزی تولید می‌کنند که آنتوسیانین نامیده می‌شود.
مدت‌ها این موضوع برای دانشمندان سوال بود که چرا درختان پیش از آغاز خواب زمستانی، برای تولید آنتوسیانین انرژی مصرف می‌کنند. ویلیام هاچ و همکارانش از دانشگاه ایالتی مونتانا کشف کردند که اگر تولید آنتوسیانین را در یک درخت متوقف کنند، برگ‌ها در برابر نور خورشید آسیب‌پذیر می‌شوند و در نتیجه مواد غذایی کمتری را برای ذخیره در زمستان به سمت ریشه گیاه ارسال می‌کنند.
این کشف توسط مطالعه دیگری تکمیل شد که بر روی درخت عنبر سائل آمریکایی (Sweetgum) و افرای قرمز در جنگل‌های شارلوت، در ایالت کارولینای شمالی آمریکا انجام شد. مارتا اپس و گروهش در این مطالعه دریافتند که درختانی که در خاک‌های فقیر از نظر مواد غذایی زندگی می‌کنند، آنتوسیانین بیشتری تولید می‌کنند؛ که احتمالا برای این است که بتوانند برگ‌هایشان را برای مدت بیشتری حفظ کنند.
این رنگدانه که همچنین یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود، از ایجاد خسارت توسط حشرات جلوگیری می‌کند. به گفته سیمچا لف‌یادون از دانشگاه اورشلیم، شاید به همین دلیل باشد که برگ درختان پاییزی، در آمریکا بیشتر قرمز و در اروپا بیشتر به رنگ زرد است.


منبع : خبرآنلاین

بهداشت روانی

سلامتی یک امراساسی ومهم درزندگی انسان است براساس آمارهای موجود نیمی ازمرگ ومیرهای درنتیجه ی رفتارهاوروش های غلط زندگی است درقرون  گذشته انسانها بیشتر به خاطر بیماریهای میکربی یا عدم بهداشت جسمانی ویا حوادث طبیعی می مردند ولی

ادامه مطلب ...

نامگذاری فصل ها

alt

فصل بهار

به + آر: بهترین آراییدن = بهترین آوردنی = بهترین آرایش

 

alt

فصل تابستان

تاب + ستان: تاب و تحمل + ستاندن: تاب و طاقت + ستاندن (گرفتن)

فصلی که گرما، تاب و تحمل را از همه می ستاند.

 

alt

فصل پاییز

پا + ییز: پاییدن (انتظار، مراقبت و صبر) + خیزان

فصل پایش و زمانی که کشاورزان، بذر را می پاشند و می پایند (مراقبت و صبر) تا دانه برخیزد.

 

alt

فصل زمستان

ز + م + ستان = از + ماه + ستاندن (گرفتن)

فصلی که ابرها مانع رسیدن گرمای خورشید به ما و نیز مانع رسیدن نور ماه به ما می شوند و درواقع گرما و نور را از ما می ستاند.


منبع: مجله موفقیت

بازنویسی: دانشسرا

آیا می دانید؟

یا می دانستیدهر آمریکایی به طور میانگین ۲ کارت اعتباری دارد

آیا می دانستیدقلب انسان میتواند خون را ۱۰ متر به بیرون پرتاب کند

آیا می دانستیدمتداولترین نام در دنیا محمد است

آیا می دانستیدزبان قویترین ماهیچه در بدن است

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

دانه های برف

آیا می دانید دانه های برف چند نوع وبه چه شکلهایی هستند؟

دانه‌های برف قطره‌های یخ زده باران نیستند. فیزیک پیچیده نحوه تشکیل دانه های برف بر کسی معلوم نیست. تعدادی از انواع آنها را  در ادامه مطلب را ببینید.

ادامه مطلب ...

خشونت

سخت آشفته و غمگین بودم
 به خودم می گفتم:
بچه ها تنبل و بد اخلاقند
دست کم میگیرند
ادامه مطلب ...

تصاویر شگفت انگیز

ین تصویر آسمان و صخره های سنگی زیبا نیست. بلکه عکسی است که توسط یک میکروسکوپ الکترونی از ترک های روی یک فلز هنگام خم شدن گرفته شده است. ‏

این تصویر برنده مسابقه 
FEI در بهترین تصویر میکروسکپی سال ۲۰۱۱ شده است. ‏
این یکی رتبه دوم مسابقه را از آن خود کرده از آلوئول های درون ریه انسان تهیه شده و گلبول های قرمز را در حال تبادل اکسیژن در عروق خونی نشان می دهد. ‏
تصویر یک «مایت» که برنده رتبه سوم شده است. «مایت»‌ موجودی میکروسکپی است که به وفور در خانه ها و به خصوص در فرش و گرد و خاک پیدا می شود. این موجودات کوچک یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده انواع آلرژی ها، اگزما و آسم به حساب می آیند. ‏

حالا که تصویرشان را هم دیدیم کاملا مشخص است که از چنین ابهتی این کارها به خوبی بر می آید!